Tonsäker Loreen hade svårt att nå fram | Östhammars Nyheter
  • Loreen med band arbetade hårt för att nå fram med sin uttrycksfulla musik.
Östhammars Nyheter

Tonsäker Loreen hade svårt att nå fram

Loreen var lördagskvällens huvudakt på 80-årsjubilerande Eldfestens flytande scen. Dunderhiten Euphoria var den som de flesta ville höra.

ÖSTERBYBRUK Det börjar skymma i sommarnatten och det är feststämning vid Simbadet. På rätt utsatt tid öppnar hon med bandet till We got the power, en suggestiv baspumpande version med pysande synthljud i bakgrunden. Sångerskan Loreen med sin fantastiska sångröst börjar lite försiktigt, låten är en perfekt uppvärmare inför vad som sedan ska komma. Musiken påminner lite om Björk och senare Depeche mode, tungt och bombastiskt och inte minst synkat! Det enda negativa jag kan komma på med Loreens inledning är att musiken svänger för lite. Taktfast tung bas och bombastiska trummor dominerar. Loreen själv är oerhört fokuserad och inlevelsefull i det som utspelas på scenen. Lite märkligt nog tackar hon sin gitarrist i ett mellansnack en bit in i konserten. Visserligen är gitarristen bra men det är synthar och trummor som helt dominerar ljudbilden vid sidan om Loreens melodislingor. Kontrasterna är små, det kan förklaras av att det är konsert och inte i studion. Fortfarande är det med Eldfesten-mått mätt en oerhört stor artist som framträder på Flytscenen. Närmast historisk antagligen men trummorna ligger oerhört högt och det är svårt att ge de den starka musiken full rättvisa. Loreen är definitivt ingen vanlig popsångerska, det är meolodiöst och känslosamt och riktigt vackert stundtals i den mörka men av neonljus upplysta sommarnatten vid Simbadet. Ljusmässigt är Eldfesten ett väl känt mästerverk.

Loreen lyckas ändå med att få sin vackra men svårtillgängliga musik att smälta in i den traditionella inramningen. Låten My heart is refusing me får i gång publiken igen efter en lite stillsam period i mitten av konserten. De flesta väntar dock på stjärnans superhitlåt: Eurovison song contest-vinnaren Euphoria. Den inleds kul nog med att Loreen försöker locka publiken till allsång. En stor skara kan sjunga med i refrängen. Och några gör det högt och tydligt. Det är som förväntat den mest kända låten för publiken, vilket Loreen är väl medveten om.

Efter den inledande allsången blir det sånguppvisning från Loreen. Euphoria sitter klockrent som avslutande låt på konserten i Eldfestens inramning. En bättre låt i sammanhanget är svårt att tänka sig. Det skulle i så fall vara Smoke on the water med Deep Purple till rökmaskiner (en drömbokning förmodligen). Till saken hör att Loreens musik passar i ett mindre format som Eldfesten får sägas tillhöra. Arenaformatet skulle kräva ett annat upplägg.

Det är långt ifrån den bästa konsert som jag sett men det är definitivt den främsta sångerskan inom pop- och rockvärlden som jag sett live.

Efter den musikaliska uppvisningen av Loreen kan arrangörerna av Eldfesten gratulera sig själva ännu en gång.

– Loreen var lite speciell med sin musik. Magnus Carlsson på söndagen har en mer trallvänlig musik, då var det bra drag. Och han stannade kvar länge efter spelningen och skrev autografer, berättar Marie Gustafsson, ordförande i Österby simbadsförening, som arrangerar Eldfesten.

En betalande från Luxemburg, hade rest till Sverige för att i första hand se en konsert med Loreen (Loreen turnerar sparsamt i år och enbart i Sverige då hon arbetar med ett nytt album).

– Loreen är nog större ute i Europa än i Sverige, gissar Marie Gustafsson.

Marie Gustafsson är mycket nöjd med besöksiffrorna: 4 000 betalande bägge dagarna är verkligen bra för lilla Österbybruk.

– Det var magiskt. Sommarturisterna som kommer sätter Österbybruk på kartan. Vi är trötta och nöjda.

Rekommenderade artiklar

Upprustning av Källör kan dröja

Bygdegårdsföreningen Societetshuset Källör får vänta med att påbörja upprustning av den slitna fastigheten. Arkitektfirman Millimeter arkitekter godtar inte kommunens förslag på avtal mellan de tre parterna.

© 2017 Östhammars Nyheter