Polen, som för närvarande innehar det sexmånaders rullande ordförandeskapet för Europeiska rådets råd, har avslöjat planer på att höja tröskeln för ersättning från en tre timmars försening till fem timmar, till förvirring av konsumentgrupper.
Enligt nuvarande regler, som har funnits sedan 2005, har passagerare rätt till ersättning i intervallet 250 till € 600, beroende på avståndet till deras flygning och hur länge de har försenats eller om flygningen avbröts helt.
Läs också: Vilka är dina rättigheter i Europa om din flygning är försenad eller avbruten?
Sedan dessa regler trädde i kraft har flygbolagen sett att ersättningsräkningar stiger till en kombinerad 3 miljarder euro per år, mestadels, mestadels på ökningen av antalet flygningar under de senaste 20 åren.
Förra året bara påverkades mer än 287 miljoner passagerare av flygavbokningar och förseningar i Europa.
Den reviderade planen syftar till att höja fördröjningströskeln till fem timmar och införa nya kompensationsparts baserade på utökade flygavstånd och fördröjningstid.
Airlines for Europe (A4E), en förening av flygbolag inklusive Air France-KLM och Lufthansa, Ryanair, EasyJet och Volotea, som står för 70 procent av lufttrafiken i europeiska himlen-hävdar att den nuvarande regleringen ”är för detaljerad och föreskrivande i vissa områden och samtidigt för 70 procent på väsentliga poäng”.
Detta, säger det, leder i sin tur ”till många rättsliga fall i hela EU, med domare som tolkar förordningen på olika sätt”.
Som ett resultat är ersättningen en stor och stadigt ökande kostnad för flygbolagen varje år.
Passagerare som drabbats av störningar vänder sig alltmer till specialorgan för att hjälpa till i deras ansträngningar för att få ersättning.
Airhelp, som har hjälpt mer än 2,7 miljoner passagerare att vinna ersättning sedan 2013, hävdar dock att förändringarna ”bara skulle tjäna till att maximera flygbolagens vinster utan att ta hänsyn till konsumenternas välbefinnande.”
Flygbolagen skulle, sa företaget, ”ha ännu fler möjligheter att försena och avbryta flygningar utan några återverkningar”.
Den hävdade att förändringarna skulle innebära att 80 procent av försenade flygningar skulle resultera i någon ersättning för passagerare.
Det finns ingen tidsskala om när, eller till och med om några föreslagna ändringar kan träda i kraft. Rådets ståndpunkt bekräftas inte, trots de nuvarande innehavarna av ordförandeskapet. Och ärendet måste då diskuteras och överenskommas i Europaparlamentet innan det kunde antas.