Sedan Brexit har brittiska bilister undvikit böter för mindre vägtrafikbrott i Europa eftersom pappersarbetet inte kunde levereras till Storbritanniens adresser. Men den sällsynta ”Brexit -fördelen” ser ut att försvinna förr snarare än senare.
Det omvända har också varit sant, med europeiska förare som begår mindre vägbrott i Storbritannien effektivt utom räckhåll för brittiska myndigheter sedan januari 2021.
Sedan Storbritannien formellt lämnade Europeiska unionen har polisstyrkor i Europa inte haft någon tillgång till den brittiska förare och fordonslicensbyråns fordonsregistreringsdatabas och vice versa.
Det har inneburit att myndigheterna i Europa inte har kunnat spåra och spåra brittiska bilister som begår körbrott medan de är på europeiska vägar, så böter som vanligtvis levereras med post – till exempel för snabba eller mobiltelefonbrott – kunde inte skickas ut.
Men liksom rubrikens fiskerätt, passbanor och förslag till ungdomsrörlighet inkluderar den nya EU-UK-återställningsavtalet snabbt ett avtal om utbyte av fordonsregistreringsinformation mellan europeiska stater och Storbritannien.
Läs också Från E-Gates till Erasmus: Vad enades i New Post Brexit EU-UK-affär?
Avtalet lovade ”snabbare och bättre genomförande av handels- och samarbetsavtalet och för att stärka deras samarbete. Detta innebär till exempel att slutföra arbetet med utbyte av fordonsregistreringsdata enligt avtalet.”
Före Storbritanniens avgång från EU: s direktiv om gränsöverskridande, som infördes 2015, tillät myndigheterna i EU -länder att förfölja förare för bilbrott, så länge deras bil registrerades i ett EU -land.






