Svenska migrationsbyrån och regeringen slängde över ”orimligt” långa medborgarskapsköer

Erik Lindgren

Svenska migrationsbyrån och regeringen slängde över "orimligt" långa medborgarskapsköer

Migrationsbyråns behandling av medborgarskapsapplikationer ”är inte effektiv”, skriver Swedish National Audit Office i en ny rapport som tittar in i de långa väntetiderna.

”Många fall är över fyra år gamla och behandlas knappast alls. Den svenska migrationsbyråns ledning av mål skapar incitament på flera nivåer för att prioritera enklare fall, medan de som kräver mer utredning kan behöva vänta i flera år utan åtgärder,” skriver den.

”För de drabbade, de långa väntetiderna, förutom att orsaka osäkerhet och oro, innebär att de inte kan övervägas för vissa jobb eller utbildning, och de kan inte heller rösta i parlamentsvalet.”

Enligt migrationsbyrån får 75 procent av de vuxna sökande vars ärenden inte kräver ytterligare utredning ett svar inom två månader, medan 75 procent av dem vars fall kräver utredning måste vänta upp till 28 månader.

Om du har väntat mer än sex månader på ett beslut kan du enligt lag lämna in en ”begäran om att avsluta”, vilket innebär att byrån måste besluta om ditt ärende inom fyra veckor.

Nittionio procent av förfrågningarna om att dra slutsatsen när det gäller medborgarskap nekades under det senaste året, enligt statistik som tillhandahölls till det lokala av migrationsbyrån, men 92 procent godkänns av en överklagadomstol. Och en talesman bekräftade att även om fönstret på fyra veckor är för smalt för att godkänna en begäran om att dra slutsatsen ger byrån högre prioritet för dem som lämnar en sådan begäran.

Det nationella revisionskontoret hävdar att detta har lett till ett två-nivå-system, där sökande som lämnar in en begäran om att dra slutsatsen får sina ansökningar snabbare, men alla andra flyttar till baksidan av kön.

”Många människor som ansökte om medborgarskap för flera år sedan förblir i kön, medan den svenska migrationsbyrån fattar beslut om ansökningar som mottogs under det senaste året. Den svenska migrationsbyråns bearbetning har också skapat lock-in-effekter för flera tusen sökande. Det finns för närvarande ingen plan för när de kommer att behandla sina fall,” Skriv revisorerna.

En talesman för migrationsbyrån berättade för det lokala att byråns överklagande till regeringen från 2023 för att pausa förfrågningar om att avsluta och låta den komma ikapp att bearbeta orderstocken för ansökningar fortfarande var aktiv.

Migrationsbyrån påpekade i ett svar på revisorns kritik att den hade bett regeringen om mer finansiering för att investera i behandlingen av medborgarskap, särskilt mot bakgrund av framtida tuffare medborgarskapskrav och regeringens order att skärpa säkerhetskontrollerna.

Det nationella revisionskontoret lade inte bara skylden på byråns axlar.

”Regeringen har blivit medveten om de negativa konsekvenser som begär att avsluta ett ärende har haft för individer, men har inte vidtagit några åtgärder för att rätta till bristerna. Den svenska migrationsbyrån och regeringen har ett gemensamt ansvar i detta avseende,” sade revisor Christina Gellerbrant Hagberg.

Revisionsrapporten fann också att migrationsbyrån inte har tillräcklig dokumentation och beslutssystem på plats för att säkerställa korrekta beslut, och att de långa behandlingstiderna innebär att det kan ta år för omständigheter som antyder att ett medborgarskap inte bör beviljas för att tas upp.

”Till exempel kan den svenska migrationsbyrån ibland få information som kan tyder på att medborgarskap inte ska beviljas i ett fall, men som inte utlöser en varning i processsystemet. Således finns det en risk att denna information inte kommer att märkas av ärenden och beslutsfattare,” skriver revisorerna.

Migrationsbyråns generaldirektör Maria Mindhammar sade att byrån hade vidtagit åtgärder för att stärka kontrollerna av medborgarskapsansökningar och skulle undersöka ytterligare åtgärder baserat på kritiken från National Audit Office.