Från och med torsdagen är bilar som tillverkas utanför USA är föremål för en 25-procentig tull, medan en tull på reservdelar också kommer att gradvis träder i kraft.
”Vi kommer att behöva öka antalet bilar vi bygger i USA och säkert flytta en annan modell till den fabriken,” sa VD Håkan Samuelsson till Bloomberg.
Volvo Cars samlar sin EX90 Electric -modell vid sin anläggning nära Ridgeville i South Carolina samt Volvo spinoff Polestars Polestar 3.
Carmakaren ”kommer att behöva titta noga” på vilken modell att lägga till sina produktionslinjer, tillade Samuelsson.
Volvo -bilar vägrade att ge ytterligare information om sina planer när de kontaktades av AFP.
Samuelsson, 74, som ledde företaget från 2012 till 2022, tog återigen över Volvo -bilar den 1 april, efter avskedandet av Jim Rowan.
Bildtillverkaren varnade i februari att den förväntade sig ett utmanande år 2025, särskilt på grund av hotet om tullar och den långsammare elektrifieringstakten.
Volvo Cars, som har gått mot att specialisera sig i elfordon, gav upp i september förra året sitt mål att sälja endast elfordon år 2030 och har nu satt sitt mål till mellan 90 procent och 100 procent jämfört med samma år.