Flygpassagerare i EU njuter av världens mest generösa kompensationssystem om deras flygning är försenad eller avbruten.
Dessa rättigheter verkar emellertid minska efter att Europeiska rådet gick med på en översyn av kompensationsreglerna, efter intensiv lobbyverksamhet från flygbranschen.
Avtalet om att förlänga förseningar och sänka kompensationsnivåerna gjordes vid ett toppmöte i Europeiska rådet, trots motstånd från Tyskland och Spanien.
Kontroversiellt förbjöd rådet diskussioner med Europaparlamentet och fattade sitt beslut juridiskt bindande med en process som inte har utplacerats i mer än ett decennium.
Europaparlamentet kan dock fortfarande göra ändringar i de nya reglerna – det har fyra månader att svara med ett förslag som måste stöds av en majoritet av 361 MEP: er.
Så vad förändras?
Domen skrotar inte alla kundskydd, men det ändrar reglerna för kompensationsbetalningar – att ändra både betalningsbeloppen och fördröjningstiden efter vilken kompensationsreglerna sparkas in.
Enligt reglerna för reglerna för reglerna för AU: s reglering av AU: er kan passagerare kräva mellan 250 och 600 € i kompensation om en flygning försenas med minst tre timmar, om förseningen är flygbolagets fel.
Enligt de överenskomna ändringarna kommer ersättningen endast att ske efter en fyra timmars försening för flyg på mindre än 3 500 kilometer.
För längre flygningar skulle flygbolagen vara skyldiga att betala ersättning om flygningar landar minst sex timmar för sent, jämfört med den nuvarande tre timmars standarden.
Enligt de nya reglerna kommer 300 euro att ersätta för förseningar på mer än fyra timmar – medan 500 € kommer att betalas för förseningar på mer än sex timmar med flyg på mer än 3 500 km.
I utbyte mot tröskelvärden med högre fördröjning måste flygbolagen effektivisera den komplexa och dämpande kompensationsprocessen – där många flygbolag gör det mycket komplicerat att kräva ekonomisk kompensation men mycket lätt att kräva flygbolagskuponger.
Det finns också en förstärkning av rättigheterna för passagerare med funktionshinder.
Och vad förändras inte?
Andra kompensationsregler förblir oförändrade, särskilt kring de ”extraordinära omständigheterna” -definitionen som täcker om flygbolagen måste tillhandahålla någon ersättning alls.
Kompensation för förseningar eller avbokningar betalas inte om problemet beror på ”extraordinära omständigheter” – den exakta definitionen av detta i lagstiftningen är vag men det gäller i allmänhet situationer som extremt väder, politisk instabilitet, säkerhetsrisker eller problem med flygkontroll.
Strejker anses vanligtvis inte vara extraordinära omständigheter, inte heller är rutinmekaniska problem eller personalbrist.
Reglerna täcker flygbolag som är registrerade i EU-till exempel den Irland-baserade Ryanair-eller flyg som tar fart från ett EU- eller Schengen-zonland. Sedan Brexit är reglerna inte längre tillämpliga för Storbritannien, men den brittiska regeringen har mestadels ”kopierat och klistrat in” det i Storbritanniens lagstiftning.
Oförändrade är också regler för flygavbokningar och flygbolagens ansvar för att tillhandahålla mat, boende och alternativa resor för passagerare vars flyg är försenade eller avbrutna.
I själva verket är detta inte väl poliserade – passagerare får ofta helt enkelt höra att göra sina egna arrangemang för boende och alternativa resor och lämna in kompensationskrav till flygbolaget senare. Flygbolag ger emellertid rutinmässigt förfriskningar, vanligtvis i form av livsmedelskuponger till passagerare vars flyg är försenade.
Varför förändringen?
Med ett ord – lobbyverksamhet.
Flygbolagen hade hävdat att kompensationsbetalningarna var för höga, särskilt för budgetflygbolag där ersättningen kan vara högre än kostnaden för biljetten.
Flygbolag sade också att de inte kunde tillhandahålla ett ersättningsflygplan och besättning inom tre timmar på många europeiska platser, och att detta kan leda till att ytterligare flygningar avbryts eftersom höga kompensationsbetalningar redan har uppkommit.
När händer detta?
Förändringen är inte omedelbar, först har Europaparlamentet fyra månader att arrangera eventuella invändningar och om ingen invändning mottas kommer ett introduktionsdatum att fastställas.
Så vi kan säkert säga att den här sommarsemesterperioden fortfarande kommer att täckas av de gamla reglerna.






