Från och med den 1 januari kommer BH att driva flyg för SAS med Stockholms huvudsakliga flygplats Arlanda som nav, de två flygbolagen som tillkännagavs i separata pressmeddelanden.
Som ett resultat försvinner cirka 90 procent av flygtrafiken från Bromma flygplats, enligt Stockholms handelskammare.
”Jag tror inte att flygplatsen kommer att överleva utan oss,” per G Braathen, presidenten för BRA -flygbolaget, berättade för en presskonferens.
”Vi har varit närvarande på Bromma i 25 år och det är inte lönsamt att driva denna flygplats. Vi måste koncentrera oss på Arlanda,” tillade han.
Affären med SAS sträcker sig i över sju år och är värd cirka sex miljarder kronor (530 miljoner euro), sade Bra i ett uttalande.
Flygbolaget tillade att dess flotta skulle utvidgas och ”fler piloter och kabinbesättningar kommer att rekryteras”, medan marktjänster och administrativa funktioner skulle minskas.
Integrationen av Bra’s Fleet med SAS kommer att förbättra den svenska infrastrukturen men är också ”och placerar Arlanda som ett starkare centralt nav för inhemska och internationella resor”, säger SAS VD Anko van der Werff i ett uttalande.
Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia som driver Sveriges flygplatser, sa att tisdagens tillkännagivande innebar att inrikesflyg nu skulle koncentreras till Arlanda.
”Bromma i princip kommer att vara utan schemalagda tjänster,” sade Abrahamsson i ett uttalande.
Han tillade att medan många resenärer gillade Bromma, ”en konsolidering av flygtrafik till Arlanda är en naturlig utveckling”.
Staden Stockholm vill stänga Bromma flygplats så snart som möjligt för att ge plats för bostäder och infrastruktur, men Swedavia har ett kontrakt om att driva flygplatsen fram till 2038.
Daniella Waldfogel, VD för Stockholm Chamber of Commerce, välkomnade tillkännagivandet och sa att det innebar att stängningen av Bromma skulle ”flyttas framåt”.