Passagerare i Europa åtnjuter för närvarande världens starkaste system för konsumenträttigheter och ersättning, tack vare en bit av EU -lagstiftning känd som EU261.
Lagstiftningen introducerades 2005 och kommer i stort sett i två delar: vårdplikt och ersättning.
Vårdplikten ger flygbolagens ansvar som att erbjuda ett alternativ om en flygning avbryts i förväg eller tillhandahåller mat och boende till passagerare vars flygning lider långa förseningar.
Kompensationen är, som namnet antyder, utbetalningarna på grund av passagerare vars flygning lider långa förseningar-vanligtvis börjar två timmar för sent för kortdistansflyg-eller avbryts.
Även om exakta detaljer om kommissionens granskning – som har lobbats kraftigt av flygbolagen – ännu inte avslöjas, fruktas det att de nuvarande reglerna kommer att avvattnas.
Apostolos Tzitzikostas, EU: s hållbara transport- och turistkommissionär, sa: ”Förhandlingarna om reformen av passagerarrätten går framåt.
”Vi kan inte skapa regler som överväldigar branschen med ekonomiska bördor, som riskerar att hålla tillbaka tillväxten. Så vi måste balansera finansiell stabilitet för flygbolag med starka skydd för passagerare.”
Hans ord har tolkats av många för att innebära att EU avser att tappa ner kundskyddet på begäran av flygbolagen.
Anton Radchenko, VD för Airadvisor, Air Passenger Advocate och Consumer Rights Lawyer, sa: ”De föreslagna förändringarna syftar inte till att stärka EU261, tvärtom.
”Om det antas skulle passagerare inte längre vara berättigade till ersättning efter en tre timmars försening. Istället skulle de behöva vänta fem timmar på kortdistansflygningar, nio timmar på medelstora rutter och en häpnadsväckande tolv timmar på långdistansresor innan någon ersättning blir lagligt.
”Tolv timmars väntan, ofta på en utländsk flygplats, utan stöd, och inte en enda euro i gengäld. Låt oss vara tydliga: det här förslaget fixar inte EU261. Det tar det.
”Effekterna av denna förändring kommer att bli svårast på de mest utsatta, resenärerna på trånga budgetar som inte har råd med privat försäkring.”
Flygbolag är överraskande mer för en ändring av reglerna och hävdar att EU261 är för restriktivt.
Ryanair -chef Michael O’Leary säger att reglerna i slutändan kostar passagerare ytterligare 7 euro per flygning, när flygbolagen överför kostnaderna för kunder, medan Carsten Spohr, verkställande direktör för Lufthansa -gruppen, berättade för Storbritanniens tidning The Independent: ”Passagerare betalar mer för EU261 än flygbolagen gör i vinst.”
Förändringarna har andra anhängare andra än flygbolagen, men den brittiska baserade resejournalisten Simon Calder hävdar i de oberoende att de nuvarande reglerna behöver reformer och skriver: ”Lagstiftningen var dåligt utarbetad i första hand-utan någon korrekt definition av” extraordinära omständigheter ”som låter flygbolagen från kompensationskroken.
”En serie uppriktigt bisarra domstolsbedömningar har gjort reglerna absurd generösa i vissa fall. Ändå är verkställighet så slumpmässig att många inte får den vård och ersättning de förtjänar.”
Nyckelpunkter för EU261
Reglerna täcker flygbolag som är registrerade i EU-till exempel den Irland-baserade Ryanair-eller flyg som tar fart från ett EU- eller Schengen-zonland. Sedan Brexit är reglerna inte längre tillämpliga för Storbritannien, men den brittiska regeringen har mestadels ”kopierat och klistrat in” det i Storbritanniens lagstiftning.
Den skyldigheten av lagstiftningen innebär att flygbolagen ska ta hand om strandade passagerare genom att erbjuda dem mat, boende vid behov och hjälpa till med vidare resor.
I verkligheten är denna del av lagstiftningen inte väl poliserad och passagerare får ofta helt enkelt höra att göra sina egna arrangemang för boende och alternativa resor och lämna in kompensationskrav till flygbolaget senare. Flygbolag ger emellertid rutinmässigt förfriskningar, vanligtvis i form av livsmedelskuponger till passagerare vars flyg är försenade.
Om din flygning avbryts mer än 14 dagar före ditt resedatum har du rätt att välja mellan att få tillbaka pengarna, få nästa tillgängliga flygning eller ändra bokningen helt för ett senare datum. I verkligheten erbjuder många flygbolag kuponger istället för återbetalning och gör medvetet processen att välja att få faktiska pengar så komplicerade som möjligt.
Om din flygning avbryts mindre än 14 dagar före avgången har du rätt till ersättning – allt från € 200 till € 600 beroende på flygets längd. Flygbolag gör inte alltid detta klart för passagerare.
Om din flygning är försenad kan du ha rätt till kompensation beroende på försenings längd och om du reser kortdistans eller långdistans.
Kompensationen är € 250 för korta flygningar, 400 € för längre flygningar och upp till 600 € för flygningar som täcker mer än 3 500 kilometer.
Av avgörande betydelse betalas emellertid inte ersättning för förseningar eller avbokningar om problemet beror på ”extraordinära omständigheter” – den exakta definitionen av detta i lagstiftningen är vag men det gäller i allmänhet situationer som extremt väder, politiska instabilitet, säkerhetsrisker eller problem med flygtrafikkontroll.
Strejker anses vanligtvis inte vara extraordinära omständigheter, inte heller är rutinmekaniska problem eller personalbrist.