Där Malmö planerar att placera sina tre första Köpenhamns metrostopp

Erik Lindgren

Där Malmö planerar att placera sina tre första Köpenhamns metrostopp

Malmö och Köpenhamn har drivit för en Öresund -metro som kopplar de två städerna sedan minst 2011, men hittills krävde varken den svenska regeringen eller den danska Kronor, 4 miljarder €).

Malmö hoppas att den svenska regeringen kommer att fatta ett beslut om projektet i höst, och i förberedelserna fattade stadens planeringsstyrelse förra torsdagen ett beslut om var de tre första stoppen av Öresund Metro skulle placeras.

De har valt Fullriggaren (för närvarande en busshållplats vid den yttersta spetsen av stadens Vätra Hamnen -distrikt), Stora Varvsgatan, i centrum av Vätra Hamnen och Malmös centralstation, som platserna för de tre första stoppen, varefter idén är att utvidga Metro till staden.

Stefana Hoti, rådgivare för grönpartiet som är ordförande för planeringskommittén, sa att den nya Fehmarn -bältesanslutningen mellan den danska ön Lolland och Tyskland, som förväntas komma i bruk 2029, kommer att öka antalet godståg som reser genom Köpenhamn till Sverige och gör det nödvändigt att bygga en ny rutt för passagerare.

En del av kostnaden, sade hon, kunde komma från vägtullar som tas ut på bil- och järnvägstrafik över den befintliga ÖRESUND -bron, som snart inte längre behöver användas för att betala lån som tagits för att bygga bron för mer än 20 år sedan.

”Bron kommer att betalas ut inom en snar framtid. Då kan vägtullarna användas för att finansiera infrastruktur som stärker hela landet och skapar utrymme för fler godståg på bron,” sa Hoti till tidningen Sydsvenskan.

Enligt planeringsdokument som ges ut av stadsplaneringsmyndigheterna skulle stoppet vid Fullrigagaren kallas Galeonen och skulle vara ungefär, den vid Stora Varvsgatan kommer att kallas Masttorget, och det tredje stoppet skulle kallas Malmö Central.

Efter Fullriggaren skulle nästa stopp vara på LergravSparken i Amagerbro -kvarteret, som ansluter till den nuvarande M2 ​​-linjen, varefter det kommer att finnas fyra nya stopp på väg till Köpenhamn Central, inklusive Dr Byen på den nuvarande M1 -linjen.

Förhoppningen är att Öresund -tunnelbanan kommer att minska resetiden mellan Köpenhamn Central och Malmö Central från 40 minuter till 25 minuter.

Men det är inte allt. Att gräva en tunnel mellan Malmö och Köpenhamn kommer att producera stora mängder jord, som arkitektföretaget Arkitema har föreslagit bör användas för att förlänga Malmös Vägsta Hamnen -distriktet ut i havet, vilket skapar ett nytt kustdistrikt som heter Galeonen, vilket betyder ”Galleon”, centrerade på Fullriggaren Metro Stop.

Detta projekt liknar Lynetteholm -projektet i Köpenhamn, som kommer att använda jorden som grävts ut för Köpenhamns metroförlängning för att bygga en halvön framför Köpenhamnhamnen, tillhandahålla bostäder och skydda staden från stigande havsnivåer.

I stället för att producera en havsvägg för att skydda det nya området från stigande havsnivåer har Arkitema och dess partner, det danska ingenjörsföretaget Cowi, föreslagit ett nytt kustnära våtmarkområde.

”I stället för att bygga en mur, utökade vi landet ut i havet. Sedan bildas ett grönt område som får översvämma, och med tiden kommer det att bli en värdefull miljö, delvis som ett grönt område för Malmö -invånare, delvis på grund av den rika biologiska mångfalden som kommer att skapas där,” Johanna Wadhstorp, en arkitekt för Arkitema Baserat i Stockholm, berättade det, berättade tiden.