Den svenska huvudstaden syftade till att bli den första staden i världen som reserverade cirka 20 kvarter i ett exklusivt shoppingdistrikt för ”nollutsläpp” fordon den 31 december.
Men regionens läns administrativa styrelse avgav att åtgärden skulle läggas på, medan överklaganden från fem företag i området undersöktes.
Företagen har begärt att åtgärden dras tillbaka eller skjutas upp.
Med denna zon ville staden Stockholm, ledd av socialdemokraterna och det gröna partiet, förbättra luftkvaliteten.
”Vi vill att luftkvaliteten ska bli bättre, vi vill att bruset ska bli mindre och vi vill också skapa incitament för transportföretag och andra till när de investerar i nästa fordon, väljer en som kan köra i detta område,” sa Lars Stromgren, stadens vice borgmästare för transport och stadsmiljö, till AFP tidigare i veckan.
Efter tillkännagivandet av nollutsläppszonen, klagade transportindustrins grupp Swedish Confederation of Transport Enterprises en rusad process.
I ett uttalande noterade att det finns för få bussar ”som motsvarar kraven på marknaden.”
Business Industry Group Swedish Commerce, som representerar cirka 15 000 svenska företag, i maj överklagade beslutet till den administrativa domstolen – som fortfarande överväger överklagandet.
Enligt gruppen kan införandet av zonen ”leda till arbetsförluster och skada våra stadskärnor”.